Pædagogik i praksis

Et kig ind i vores dagligdag

Ved at læse vores læreplaner (se nederst på denne side) kan I få et godt indblik i vores værdier og faglige refleksioner omkring vores pædagogiske arbejde. Her vil vi gerne give jer et par korte eksempler på, hvordan vores tilgang til børn og pædagogik folder sig ud i hverdagen.

Børn, forældre og medarbejdere skal opleve at det er rart at komme ind i Studsgården. Vores stuer er hjemlige og hyggelige og f.eks. pyntet med ting, som børn og voksne har lavet eller fundet i naturen sammen. Der er fisk, der skal fodres, vi lytter til musik, vi laver pynt, som passer til årstiden f.eks. påskeæg i foråret eller julepynt til træerne på legepladsen i december.

I vuggestuen er en stor del af aktiviteterne på gulvet, hvor børnene er, og udfolder sig kropsligt, både de børn, der kravler, og dem der øver sig i at gå eller hoppe. De voksne er på gulvet, og er til rådighed, når børnene har brug for dem. De voksne "går foran", når vi leger, synger sange, og holder samling. I vuggestuen er børnenes tilknytning til de voksne og senere børnenes tilknytning til hinanden afgørende. Det trygge barn undersøger vuggestuens omgivelser, går på opdagelse i legetøjet, og viser interesse for de andre børn. I vuggestuen er der mange rutiner og mange gentagelser. F.eks. holder vi samling hver dag, hvor vi synger sange, og benævner alle børnene, både dem, som er kommet og dem som ikke er kommet. Vi lærer at få øje på hinanden, at læse hinandens kropssprog, og vi sætter ord på alt, hvad vi gør.

I børnehaven kan børnene fordybe sig ved at bygge med klodser, magneter og andre figurer, eller øve deres finmotorik i et svært perle-mønster. Alt dette danner forskellige rum for læring, som børnene er en del af. I Studsgården er børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse hele tiden i spil, i de aktiviteter børnene deltager i. Der er aktiviteter, der indbyder til koncentration, at vente på tur og tage hensyn til hinanden f.eks. en samling, hvor alle får mulighed for at fortælle. Der er andre, hvor et barn får lov til at øve sig på noget, og opleve at blive rigtig god til det f.eks., når et barn får lov til at vende alle pandekagerne på turen i Skolehaven.

Den Styrkede Pædagogiske Læreplan.pdf

Shape Created with Sketch.

Evaluering af Læreplaner Studsgården.pdf

Shape Created with Sketch.